Kurkuma en gember behoren beide bij de gemberfamilie. Deze knolletjes hebben hoe klein dan ook hebben je veel voedingsstoffen te bieden, dus je kunt wel zeggen ze zijn gezond!

Kurkuma

Dit kruid wordt al jaren gebruikt in de Indiase keuken, in bijvoorbeeld curry’s. Het stofje Curcumine heeft ook veel gezondheidsvoordelen en wordt al eeuwen lang gebruikt. Het heeft een kenmerkende gelige kleur en geeft een scherpe smaak aan gerechten.

Kurkuma (ook wel geelwortel ) is te koop in gemalen vorm maar je kan de kurkumawortel ook vers kopen. Deze wortel komt van de kurkumaplant Curcuma Longa.  De verse wortel zelf malen of raspen maar let op, want je krijgt van de verse wortel gele vingers.

Kurkuma is super gezond hier onder een aantal belangrijke gezondheidsvoordelen :

  • sterke ontstekingsremmende werking
  • ondersteunt de lever
  • ondersteunt en stimuleert een gezonde spijsvertering
  • pijnstillende werking
  • zuiverende werking

Hoe te gebruiken?

Combineer altijd met verse gemalen zwarte peper. Wetenschappers ontdekten dat de stof piperine in peper de opname van curcumine in je lichaam 1000 keer versterkt.

Een andere manieren om de opneembaarheid te verhogen:

– is de combinatie met (amandel)melk of olijfolie. Curcumine lost op in vet en wordt dan beter door je lichaam opgenomen.

– gebruik kurkuma altijd in een basisdressing: olie, azijn, zwarte peper, zeezout en kurkuma.

– voeg kurkuma toe in bijv. verse roerbakgroenten zoals ui, prei, broccoli, paprika, champignons, wortel en courgette.

Gember

Gember komt oorspronkelijk uit Azië, maar wordt ook in Afrika en China gekweekt. De Chinese soort is het mildst van smaak. Gember werd vroeger al gebruikt voor de spijsvertering. Nu nog in de Chinese geneeskunde wordt gember gebruikt voor opwarmen van maag en longen en aan vullen van een energie tekort. Het heeft een krachtige werking en kan goed helpen bij een aantal lichamelijke klachten zoals (zwangerschaps) misselijkheid en reisziekte. Deze wortel heeft nog veel meer gezondheidsvoordelen.

  • werkt bloedsuiker verlagend
  • vermindert de symptomen van misselijkheid door het stofje gingerol
  • ondersteunt bij maagproblemen, door het stofje zingiberene
  • verbetert de darmfunctie en de stoelgang
  • ontstekingsremmende werking door vele antioxidanten

Gember bevat belangrijke bouwstoffen gingerol, shogaol en zingiberene. Dit zijn antioxidanten en beschermen je tegen hart- en vaat ziekten , kanker en verhogen je weerstand. Deze knol bevat veel vitamine’s B1, B2, B6 en C, maar ook mineralen natrium, kalium, calcium, fosfor, ijzer, magnesium, koper en zink  en vezels.

De scherpe smaak van gember is afkomstig van het stofje shogaol en de frisse smaak van het stofje zingiberene.

In de keuken is gember onmisbaar en te gebruiken in zoete en hartige gerechten. Bij ons in Nederland vaak voor zoete gerechten, maar een must bij de bereiding van  Indonesische maaltijden. De Indonesische naam is Djahé. De gemberschil kun verwijderen met een dunschiller en dan in stukjes snijden, raspen kan ook verwijder dan niet de schil.

Bewaren kun je gember ca 3 weken in afgesloten zakje.

Thee tips:

Verse gember thee, doe stukje verse gember ( al dan niet geschild) in een glas en giet er gekookt water op. Laat even trekken. Voeg zn een stukje citroen toe. Wil je gezoet voeg dan beetje honing toe.

Kruidenthee als je grieperig bent, maak een mok kamillethee en voeg wat verse geraspte gember, snufje zwarte peper en snufje kurkuma ( of vers) toe. Laat even trekken. Wil je gezoet voeg dan beetje honing toe.