Wat is kefir?

Een melkdrank of een yoghurt afkomstig uit de berggebieden van Oost-Europa, Tibet, Kaukasus. Keyfir is een Turks woord en betekent “goed voelen”. Het wordt gemaakt van koeienmelk, geit -of schapenmelk. Kefir is ookwel een probiotica, het bevat kleine levende organismen, dé goede bacteriën voor je gezondheid.

In de darmen ‘wonen’ veel goede bacteriën die nodig zijn voor o.a de vertering van voedsel en het immuunsysteem. Ze hebben zorg voor een goede spijsvertering en voeren schadelijke stoffen af. Zolang de goede bacteriën overheersen op de foute bacteriën is er balans. Helaas kan door verkeerde voeding, te veel suikers of koolhydraten, en/of onjuiste leefstijl een onbalans ontstaan. De foute bacteriën krijgen de overhand en hierdoor kunnen  lichamelijke klachten ontstaan of ongemakken veroorzaken in de spijsvertering.

Kefir is gezond en bevat veel eiwitten, vele mineralen en vitamines o.a magnesium, calcium, natrium, Vit C, B1, 2, 6, 12 , K2. De voornaamste gezondheidsvoordelen van kefir zijn verbetering van je darmflora, de spijsvertering met als gevolg ook het immuun systeem. Maar verder ook verbetering van de stoelgang, het versterkt de botten door de calcium en de vit K2. En… mensen met een lactose intolerantie kunnen kefir beter verdragen dan gewone melk. Dit komt doordat melkzuurbacteriën in gefermenteerde zuivel zoals kefir, lactose (melksuiker) veranderen in melkzuur.

Kefir heeft een frisse en licht prikkelende wat zure smaak. En is verkrijgbaar in supermarkten en bio-natuurwinkels. Je kan kefir kant en klaar kopen, maar ook zelf maken. En dan weet je natuurlijk precies wat er in zit.

Hieronder laat ik je zien hoe je makkelijk kefir zelf kunt maken.

 

Ingrediënten:

  • 1 pak ongezoet sojamelk of verse melk
  • een grote gesteriliseerde schone weckpot of 1 liter glazen fles met deksel
  • kefirkorrels, zijn te koop in de natuurwinkel. Vaak incl gebruiksaanwijzing.

Bereiding:

Neem een schone weckpot of fles en doe hierin de kefirkorrels, hoe meer je er gebruikt hoe harder het fermenteren gaat.

Voeg dan ruim melk toe, zonder suiker. Hoe meer melk des te dunner anders wordt het dikker en krijgt het een yoghurtstructuur. Wat jezelf lekker vind.

Doe de pot goed dicht en laat 36 tot 48u staan in het donker. Bijvoorbeeld in de voorraadkast ca 10-12 graden. Gedurende deze tijd veranderen (=fermenteren) de bacteriën de melksuikers tot zuur.

    

De kefirdrank smaakt zurig en tintelt in de mond. De korrels zijn dik en zacht met een bloemkoolachtig vorm.

  

Je zeeft de korrels uit de drank, spoelt ze af en het proces kan weer van voren af aan beginnen. Het afspoelen is niet altijd nodig als je weer opnieuw een pot of fles vult.

Mocht je even geen kefir willen maken. Spoel ze dan wel goed af en zet ze gedurende de rustpauze in een schone weckpot met ruim water (geen suikers) in de koelkast. Niet langer dan 3 weken bewaren. Spoel de kefirkorrels voorzichtig en goed af, er zit nl een licht slijmerig laagje op. En je kan het proces met de melk weer opnieuw starten.