Okra, wordt veel gebruikt in de Marokkaanse, Indiase en Creoolse keuken. En is te koop bij de toko of Marokkaanse groentewinkel, het heeft een frisse groene kleur en moet stevig aanvoelen. Je kunt okra’s koken, smoren of roerbakken en alleen de steeltjes snij je eraf. Het ‘sap’ van de okra wordt door verhitten wat slijmerig en heeft een gelatineachtige bindkracht. Daarom wordt hij vaak gebruikt als natuurlijk bindmiddel in een stoofschotel. Deze bindende werking is alleen als je okra in stukjes snijdt.

Okra heeft een pittige smaak en geeft een gerecht meer smaak en heeft ook nog een lekkere bite. Deze groenten wordt vaak gestoofd in combi met tomaat, paprika, knoflook en lamsvlees of bij vis. Okra’s zijn ontzettend gezond, namelijk rijk aan de vitaminen A, B, C en E, ijzer, foliumzuur, calcium en vezels. Daarnaast zijn ze caloriearm en vetvrij.

*Ingrediënten:

  • okra
  • prei,
  • tomaat
  • geitenkaas
  • 100- 50 ml groentebouillon
  • zout, zwarte peper
  • verse bieslook

Bereiding:

Bakoven op 200 graden verwarmen (hete lucht 180 graden, Gas stand 3 – 4).

Okra wassen, steel en punt weg snijden. Prei wassen en in ringen snijden. Tomaat in blokjes snijden. In een pan de okra in weinig groentebouillon ca 5 minuten zachtjes garen. Dan de prei bijvoegen en beetgaar garen.

Het teveel aan vocht weg gieten, vervolgens met zout en peper kruiden.  De okra en prei in een vuurvaste vorm vullen, de geitenkaas in brokjes op het groente verdelen. Ca 10 minuten in de hete oven bakken. Uit de oven nemen en met tomatenblokjes en bieslook bestrooien.

*Let op: Gebruik de hoeveelheden die in je voedingsplan staan. 
Bron: http://metabolicbrabant.nl/recepten-voor-metabolic-balance