Rabarber is een plant uit de duizendknoopfamilie. Het is een struikachtige plant met mooie rode en groene lange stengels. Rabarber is friszuur van smaak en wordt vaak gemaakt als bijgerecht (compote) of nagerecht. Het lijkt daarom ook op een fruitsoort, maar het is een groente! De stelen van de rabarber hoef je niet te schillen. Als je wel schilt dan wordt de rabarbermoes groen.

Op gezondheidsgebied bevat rabarber vele mineralen, vitamines, vezels, fytonutriënten*, polyfenolen** en heeft een ontstekingsremmend werking.

Rabarber koop je vers met harde, stevige stelen. De groen-rode soort wordt het meest gebruikt. De groene is namelijk zuurder, ze zijn niet ‘onrijp’, maar worden nooit rood. Rabarber kun je ongeveer 1 week bewaren in de koelkast. Of makkelijk invriezen.

Rabarber kan je warm of koud eten. Vanwege de zure smaak in de rabarber, oxaalzuur, wordt er meestal veel suiker aan  toegevoegd.

Tip: Laat de rabarbermoes afkoelen dan zal hij minder zuur smaken. Dus heb je minder suikers nodig. Wil je wel zoeter, gebruik dan andere fruit soorten of suikervarianten zoals: kokosbloemsuiker, diksap, honing of agavesiroop.

Ingrediënten:

  • 5 stengels rabarber
  • scheutje water
  • 1- 2 plakjes verse gember, verwijder na het koken. Of hele kleine stukjes gember en dit in de compote laten.
  • 4 grote aardbeien of 8 normale aardbeien
  • 1/2 appel
  • eventueel wat kaneel

Bereiding:

Snij de stelen in stukken van 1,5- 2 cm en was ze schoon. Kook de rabarberstukjes, gember, appel en aardbei met weinig water. De rabarber is klaar als alles helemaal tot moes is. Vergeet niet de gemberplakjes eruit te halen! Doe wat compote in een schaaltje en strooi ietsje kaneel erover.

rabarber in pan

Wil je liever met suiker/ vind je het te zuur voeg dan wat kokosbloemsuiker, diksap, honing of agavesiroop toe.

*Fytonutriënten = zijn stoffen die in plantaardig voedsel zitten welke erg belangrijk zijn voor de menselijke gezondheid. Het zijn niet echt nutriënten in de zin dat je er vol van gaat zitten. Het zijn stoffen die in hele lage hoeveelheden, enkele microgrammen, al nuttig zijn. Ze helpen allerlei processen in het lichaam te activeren. De belangrijkste stoffen in planten zijn fytohormonen ook plantensterolen geheten, Deze stimuleren de verschillende klieren in het lichaam om stoffen te produceren die het lichaam op dat moment het hardst nodig heeft.
**Polyfenolen= zijn chemische verbindingen die voorkomen in planten. Deze polyfenolen zijn de actieve stoffen die oxidaties tegen gaan en kankercellen bestrijden. Een voorbeeld is  thee kent veel tanninen, wat zeer gezonde polyfenolen zijn met antioxidantwerking.