Deze zadencrackers zijn een combi van verschillende zaden en pitten. Door de soort van slijmstof uit het lijnzaad wordt het mogelijk om zonder bloem een krokante cracker te maken. Op deze manier krijg je veel mineralen binnen zoals calcium, magnesium, zink, kalium, ijzer en koper. En het toegevoegde zout bevat een beetje jodium, kortom super gezond.
Wist je dat….. hoe minder tarwebrood des te meer mineralen we opnemen omdat fytinezuur in tarwe helaas mineralen bindt.

Ingrediënten:

  • 125 g mix van gebroken lijn-, chia- en hennepzaad, zonnebloem- en pompoenpitten
  • 90 ml water
  • beetje zeezout of zeekraalzout
  • bakpapier
  • bakplaat

optioneel: 1 eetl gesmolten kokosolie

Bereiding:

Verwarm de oven voor op 180 graden. Meng de zadenmix met het water toe. Laat alles wellen, ca 30 min. Nadat al het water is opgenomen voeg je het zout toe ( eventueel de olie) en meng je alles nog een keertje.

Bekleed de bakplaat met bakpapier. Verdeel het mengsel over het bakpapier en zorg voor een dun vierkant laagje. Eventueel met een deegroller de ‘zadenkoek’ gelijkmatig glad maken, leg dan eerst nog wat bakpapier op de zadenkoek en vervolgens rol je er zachtjes overheen.
Bak de zadenkoek ca 25 min. in de oven. Snij als het deze nog warm is in stukken en zo ontstaan de crackers . Vervolgens laat je ze afkoelen.

Na het snijden kan je de crackers  omkeren  en nog een keer bakken, daardoor wordt de onderkant  ook knapperig.