Veel gestelde vragen

Als je serieus met je lichaam  en gezondheid aan de slag gaat is het verstandig dat je je vooraf goed informeert. Immers, er worden genoeg gouden bergen beloofd die vaak veel geld kosten maar weinig resultaat op leveren. Om het je makkelijk te maken vind je hieronder een aantal antwoorden op vragen die ik vaak krijg.

Maar… als jij een vraag hebt die hier niet bij staat neem dan contact op! Je mag me bellen of mailen. Ik hou van transparantie en sta open voor iedere vraag. Wil je liever een informatie gesprek? Geen probleem. Ik nodig je graag uit voor een gratis 1e consult.

Het Metabolic Balance®- programma is in principe voor iedereen geschikt. Veel deelnemers zijn willen hun voedingspatroon verbeteren en willen hun leefstijl verbeteren en leren welke voedingsmiddelen het beste bij hun lichaam passen.

Ook gewichtsbeheersing is vaak een reden om aan het programma deel te nemen. Hierbij gaat het niet perse over afvallen. Ook mensen die juist aan willen komen boeken goede resultaten.

Daarnaast blijkt het Metabolic Balance®-programma buitengewoon goed te helpen bij een groot aantal gezondheidsklachten. Lusteloosheid, hoofdpijn (migraine), slaapproblemen en allerlei allergieën verminderen door aanpassing van het voedingspatroon. Zelfs mensen met diabetes, schildklier-aandoeningen en reumatische klachten geven aan dat  de klachten sterk afgenomen zijn sinds hun deelname.

Wij eten tegenwoordig niet meer wat we echt nodig hebben. In onze dagelijkse voeding eten we teveel koolhydraten en minder eiwitten, goede vetten, vitamines. En dit is wat we juist zo nodig hebben! Hierdoor raakt onze stofwisseling uit balans en ontstaan vele klachten. Door een ander eetpatroon en – leefstijl samen met behulp van het persoonlijke voedingsplan ontstaat weer een goede stofwisseling en verbetert ook de hormoonhuishouding. De vetverbranding wordt op een natuurlijke manier gestimuleerd waardoor eten wordt omgezet in energie in plaats van in vet. Deze combinatie beïnvloed je stofwisseling en je hormoonhuishouding.
  • persoonsgebonden advies
  • afgestemd op uw eigen lichaam en bloedonderzoek
  • 
overzichtelijk voedingsplan
  • 
eenvoudige regels voor het klaarmaken van gevarieerde maaltijd
  • geen calorieën tellen
  • snel resultaat
  • persoonlijke begeleiding en ondersteuning op maat
  • gezond voedingspatroon
  • 
lekker eten
  • beter slapen
  • meer energie en vitaliteit
  • 
meer fysieke en psychische kracht
  • 
afname van lichaamsvet, behoud van spier- en bindweefsel
  • gladde en strakke huid
  • betere spijsvertering
  • vooral geen jojo-effect
Ja! Door de stofwisseling van jouw lichaam te verbeteren is het programma ook geschikt voor mensen die juist in gewicht aan willen te komen. Door de juiste persoonlijke voeding en uitgebalanceerde maaltijden kan men juist op een gezonde manier aankomen.
In het voedingsschema zijn 3 menu’s voorstellen weergegeven van het ontbijt, de lunch en diner. Met behulp van de voedingsmiddelen uit het  persoonlijke  voedingsplan maak je de maaltijden klaar. De voedingsmiddelen zijn vooral eiwitten, zoals vis, eieren, vlees, kaas, kip. Maar vooral ook koolhydraten zoals diverse groenten, crackers en fruit. Ter ondersteuning staan diverse makkelijke en lekkere recepten op mijn website onder “ Blog” in de menubalk. Ze helpen je helpen bij de bereiding van eenvoudige en gevarieerde maaltijden.
Nee, is het streefgewicht bereikt (fase 2) dan komt de minder strenge fase (fase 3) en daarna is de fase van gewichtsbehoud (fase 4). 
De basisregels blijf je altijd wel volgen, maar je zult merken dat er voedingsmiddelen zijn die wel en niet goed voor je zijn. Je hebt geleerd keuzes maken en niet meer te eten vanuit gewoontes. Daarnaast ben je bewuster bezig met je lichaam en reageer je sneller als er klachten ontstaan. Feestjes, vakanties en andere momenten waarbij je anders eet kunnen gewoon doorgaan. Ben je uit balans of aangekomen in gewicht, pak het voedingsplan er weer bij. Volg dan een paar dagen weer de strenge fase en je bent zo weer op het ideale gewicht.

Vanzelfsprekend gaan gezond eten en voldoende te bewegen wel samen het is geen must voor Metabolic Balance®. Tijdens het programma zult je wel merken dat als je klachten verdwijnen je meer energie krijgt en waarschijnlijk ook meer wilt bewegen.
 Is het streefgewicht nog niet bereikt ga dan alleen sporten en bewegen wanneer je je daar goed bij voelt.

In overleg met Sabine kunt u het lange of het verkorte metabolic balance®- programma volgen. Het hangt af met welk doel u het programma wilt gaan starten en hoe lang u begeleid wilt worden. De zogenaamde “een stok achter de deur”. Het lange programma duurt 8-12 maanden en het verkorte programma duurt 6- 8 maanden.

Uw lichaam heeft 2 a 3 weken nodig om om te schakelen naar de nieuwe manier van eten. Het is verstandig om gedurende deze weken veel rust te nemen, stress te vermijden en niet te intensief te sporten.
Uiteraard is dit afhankelijk van het soort klachten. Echter, de meeste mensen ervaren vrij snel, binnen 14 dagen, meer rust in het lijf en voelen zich fitter. Het “ik heb trek”-gevoel neemt af, men ervaart minder bloedsuikerschommelingen en  een verbetering van stoelgang.
Iedere maand organiseer ik,  gratis & vrijblijvend, een voorlichtingsavond waarin ik je uitgebreid informeer over het Metabolic Balance®-programma. Op deze avond vertel ik je over de inhoud van het programma, het voedingsschema en de lijst met voedingsmiddelen. Daarnaast geef ik advies over creatief koken, maaltijd planning en beantwoord ik eventuele vragen. Deze avond wordt gehouden in mijn praktijk aan huis in Eefde.  Klik hier om om te zien wanneer de eerstvolgende voorlichtingsavonden gegeven worden
Er zijn verschillende ziektekostenverzekeraars die mijn consulten vanuit de aanvullende verzekering gedeeltelijke vergoeden. De voorwaarden verschillen per verzekeraar en per pakket. Informeer daarom altijd zelf en kijk in de polisvoorwaarden onder natuurgeneeskundige consulten.
Ik, Sabine, sta gedurende het hele programma voor je klaar. Mijn begeleiding is op maat en wordt afgestemd op je eigen behoefte en situatie. Ik neem de tijd en zorg dat je het volhoudt. Ik leer je wat voeding doet, hoe het werkt en wat het met jou doet. Je wordt bewuster van je eigen eetgedrag en leefstijl, je leert andere keuzes maken, aandacht hebben voor gezonde voeding en lekker koken. De vervolggesprekken vinden met wisselende tussenpozen plaats in mijn praktijk aan huis.
Ja, zeker. Het gezonde voedingspatroon zal iedereen smaken. Kinderen va 8 jr met een overgewicht kunnen een eigen voedingsplan aanvragen. Wil je hier meer over weten kijk dan bij programma ‘gewichtsbeheersing kinderen’.